ԱՆՑՅԱԼՆ ԱՆՑԱԾ ԷՐ
Դու հիշողություն ունես-հոգիս,
Երբ որ ես էլ քեզ չմնամ,
Այրվեմ մարմնիս ցուրտ կրակում,
Ինձ կհիշես անհիշությամբ,
Որ դու,հոգիս, նորից սիրես
Անհոգ մանկան անմեղությամբ....
Օրը գարուն էր, առաջին գարնան առաջին օրն
էր: Նրա համար ամեն գարուն առաջինն էր, իսկ մեջքի վրա պորտաբաց ընկած ձյունը` գուցե
այս գարնան վերջին ձյունն էր: Արևի շողերը կսմթում էին ձյան կուսական ճերմակությունը`պսպղուն
մատնահետքերը թողնելով հայացքի վրա: Աչքերի մեջ կաթոց էր: Բարձրաձայն ծիծաղելու թաքուն
տենչից ձյունն ուղղակի փափկել էր`ծանրությունը սազում էր հողին: Արևը մրսում էր` թրջվել
էր հալոցքից: Նրան պետք էր տուն կանչել…
-Ուզում եմ, որ մեր տուն գաք: Հրավիրում եմ: Պայմանավորվենք, եկեք, լավ
կլինի,-խնդրում էր ուսուցչուհուն: Քսան տարի չէին տեսնվել, հիմա ինքը երեք երեխաների մայր է, բայց էլի իրեն աշակերտ էր զգում`մի
տեսակ կծկվում էր նրա առաջ: Քրոջ սկեսուրի եղբոր կինն էր ուսուցչուհին: Արդեն խնամիացել էին, բայց առաջվա պես ընկեր Մխիկյան էր ասում:
-Ինչ կարիք կա, չեմ ուզում նեղություն կրես: Բավ է, տեսնվեցինք, տուն
գալս որն է:
-Իմ պատրաստած տոլման ուզում եմ համտեսեք,- համառում էր Աստղիկը:
-Այս սուղ պայմաններում ինչ ծախսեր, ինչ տոլմա: Շնորհակալ եմ, Աստղիկ ջան,-հրաժարվել էր փորձում ուսուցչուհին:
-Ձեզ հետ առանձին խոսելու բան ունեմ, խնդրում եմ, եկեք,-պահանջելու պես ստացվեց խնդրանքը:
Պայմանավորվեցին: Աստղիկը մտքում բազմիցս զրուցել էր ուսուցչուհու հետ: Բացել էր նրա առաջ սիրտը, անկեղծ զրույցից գոհացած հեռացել ու էլի մոտիկացել նույն մտայնությամբ: Բայց հիմա ուրիշ է, հիմա ինքը պիտի նրա աչքերի մեջ նայի ու ասի.
-Ընկեր Մխիկյան, խնդրում
եմ, էլ
անտեղի չպատժեք
ձեր աշակերտներին, էլ
անարդար ոչ
մի որոշում չկայացնեք, երեխաները լավ հիշողություն ունեն…
Նույն դասարանում էին սովորում ինքն ու Սուսանը: Երկուսն էլ լավ էին սովորում: Շատ ժամանակ Սուսանի գերազանց գնահատականները ծնողների խաթրն առնելու համար էին նշանակում` դասատուներին քաղցր աչքով նայող պահեստապետ հայրը նվերները չէր ուշացնում: Իր բանն ուրիշ էր`աղքատ էին ապրում, ծայրը-ծայրին հազիվ էին հասցնում հերթափոխով աշխատող ծնողները` դժվարությամբ տանելով բազմանդամ ընտանիքի հոգսը: Ինքն իր բարձր գնահատականները պիտի վաստակեր քրտնաջան աշխատելով, էն էլ շատ դեպքերում դասատուի կամեցողությունից ու տրամադրությունից էլ էր կախված լինում: Բայց պատահում էր նաև, որ դասատուն իրեն էր կանչում դասընկերներին բացատրել դասի չհասկացված թեման`վստահում էր իր ընդունակություններին: Տարբերվում էր դասընկերներից` նրանք էին ասում:
Տոն էր մեկ բուլկի գնելու դրամ ունենալը, որը հազվադեպ էր պատահում: Ընկերների հյուրասիրությունից օգտվել չէր ցանկանում`միշտ կուշտ էր ձևանում, կամ ախորժակից զուրկ: Հասկանում էր ծնողների տանջանքը և պահանջներ չուներ նրանցից: Նոր հագուստ համարյա չէր հագնում` էս ու էն բարեկամի տված հագած, կիսամաշ կոշիկ ու շորով էր յոլա գնում: Հայրն էլ, մայրն էլ շատ աշխատասեր էին: Չարչարանքը ծով էր, վաստակած գումարը` հաշված:
Նույն դասարանում էին սովորում ինքն ու Սուսանը: Երկուսն էլ լավ էին սովորում: Շատ ժամանակ Սուսանի գերազանց գնահատականները ծնողների խաթրն առնելու համար էին նշանակում` դասատուներին քաղցր աչքով նայող պահեստապետ հայրը նվերները չէր ուշացնում: Իր բանն ուրիշ էր`աղքատ էին ապրում, ծայրը-ծայրին հազիվ էին հասցնում հերթափոխով աշխատող ծնողները` դժվարությամբ տանելով բազմանդամ ընտանիքի հոգսը: Ինքն իր բարձր գնահատականները պիտի վաստակեր քրտնաջան աշխատելով, էն էլ շատ դեպքերում դասատուի կամեցողությունից ու տրամադրությունից էլ էր կախված լինում: Բայց պատահում էր նաև, որ դասատուն իրեն էր կանչում դասընկերներին բացատրել դասի չհասկացված թեման`վստահում էր իր ընդունակություններին: Տարբերվում էր դասընկերներից` նրանք էին ասում:
Տոն էր մեկ բուլկի գնելու դրամ ունենալը, որը հազվադեպ էր պատահում: Ընկերների հյուրասիրությունից օգտվել չէր ցանկանում`միշտ կուշտ էր ձևանում, կամ ախորժակից զուրկ: Հասկանում էր ծնողների տանջանքը և պահանջներ չուներ նրանցից: Նոր հագուստ համարյա չէր հագնում` էս ու էն բարեկամի տված հագած, կիսամաշ կոշիկ ու շորով էր յոլա գնում: Հայրն էլ, մայրն էլ շատ աշխատասեր էին: Չարչարանքը ծով էր, վաստակած գումարը` հաշված:
-Տեսնես նրանց
ով էր
ասում հինգ
երեխա ունենալ,- մտքի մեջ խղճում էր
ծնողներին`լաց լինելու չափ: Ինքը տան
մեծն էր:
Եթե ավագ
եղբայրը ծնվեր, ինքը չէր լինի….Մոր
առաջին հղիությունը ընդհատվել
էր: Գիտեր
այդ մասին: Դրա
վրա էլ
էր մտածում` իր
ծնունդի հետ
կապ ուներ: Դասընկերներից մի քանիսը իրեն <<փիլիսոփա>> էին անվանում: Սուսանին
դա դուր
չէր գալիս: Դուր
չէին գալիս նաև իր
ստացած բարձր գնահատականները:
Սուսանն ապրում էր շքեղ կահավորված տան մեջ, բուֆետ գնալու համար միշտ փող ուներ, բայց չէր սիրում իրեն, փոխանակ հակառակը լիներ:
- Երբ մեծանամ, մորս համար Սուսանի մոր մորթե վերարկուից պիտի գնեմ,-խոստացել էր ինքն իրեն ու այդ մասին ոչ մեկին չէր ասել: Գիտեր, որ դրա համար պիտի լավ սովորեր ու շատ աշխատեր:
Սուսանն ապրում էր շքեղ կահավորված տան մեջ, բուֆետ գնալու համար միշտ փող ուներ, բայց չէր սիրում իրեն, փոխանակ հակառակը լիներ:
- Երբ մեծանամ, մորս համար Սուսանի մոր մորթե վերարկուից պիտի գնեմ,-խոստացել էր ինքն իրեն ու այդ մասին ոչ մեկին չէր ասել: Գիտեր, որ դրա համար պիտի լավ սովորեր ու շատ աշխատեր:
-Սովորեք, որ մեզ
նման խեղճ
ու անճար
չլինեք,-
հաճախ էր
լսում մորից:
Սովորում
էր` հավատալով, որ
բոլոր հարցերը
լավ սովորելով
կլուծվեն…
Գրքերին կպած
չէր կարելի
երկար մնալ: Տան
երեխաներից մեծն ինքն
էր` գործը
մնում էր:
Չոքած էր
գրտնակում լավաշի
գնդերը` նստած
բոյը չէր
հասնում թոնրատան
սեղանտախտակին: Մի
քանի օր
ծնկների կարմիրը
մրմռում էր…Բայց , դե,
քաղցր մրմռոցն
ինչ էր կոշտուկի պես
իրեն հիշեցնող վիրավորանքի
դեմ… Մտքից
դուրս չէր
գալիս այդ
օրվա կատարվածը:
Առաջին դասաժամի զանգը դեռ չէր հնչել: Արդեն իր տեղում նստած էր, երբ Սուսանը մտավ դասարան: Իր կողքով անցնելիս Սուսանը թքեց երեսին: Անակնկալի եկավ: Հազիվ լացը զսպելով` շպրտեց միտքը եկածը.
Առաջին դասաժամի զանգը դեռ չէր հնչել: Արդեն իր տեղում նստած էր, երբ Սուսանը մտավ դասարան: Իր կողքով անցնելիս Սուսանը թքեց երեսին: Անակնկալի եկավ: Հազիվ լացը զսպելով` շպրտեց միտքը եկածը.
-Թուքը հորն
ու մորդ
երեսին,- ասաց
այլայլված` լացը
զսպելով:
Աստղիկը զարմանում էր ինքն
իր վրա.
ուրիշ կերպ
կարող էր
պահել իրեն, ուրիշ
մի բան
ասել: Ինչու
հենց հորն
ու մորը
հասավ: Վիրավորանքից
ծնվեց չարությունը, թե անճարությունից?:
Հնչեց
դասազանգը: Ընկեր
Մխիկյանը իրենց
դասղեկն էր:
Առաջին դասաժամը
նրանն էր:
Սուսանը, հերթական
նվերը դնելով
նրա սեղանին, չար վրդովմունքով մատնացույց արեց
Աստղիկին.
-Ընկեր
Մխիկյան, Աստղիկն
ինձ ասաց թուքը հորն
ու մորդ
երեսին:
Էդ լսեց: Ով
էր իր
բացատրությունը լսողը, ձայնը լռվեց
կոկորդում՝չհաջողվեց բացատրել կատարվածի իսկությունը:Սուսանի
բողոքական տոնից բորբոքված ուսուցչուհին
այնպես
էր ատա-տատա անում
փրփրած բերանով, կոկորդի մեջ
կիսախեղդ բառերը
այնպես էին
դուրս ընկնում
բերանից, ասես
իրեն վիրավորած լիներ: Ստիպված
եղավ սսկվել: Այդ օրը`
շատ օրերի
պես, նա
գերազանց գնահատականով տուն
ուղարկեց Սուսանին, որ ուրախացնի նրա ծնողներին:
Որտեղ էր վերջանում
անարդարության սահմանը, որ
արդարությունը սահմանազատվեր`չգիտեր: Մարդու
մեջ ի
վերուստ դրվածը
տեսակի խնդիր
է ստեղծում` բնավորության հաստատուն գծերով: Մարդու
էությունը մաշկի գույնի
պես անփոփոխ է
լինում: Բայց
գիտեր, որ
չկան կատարյալ
լավ մարդիկ, ու
չկան անուղղելի
մարդիկ, դրանից հոգու խռովքը պակասում էր: Հավատում էր, որ մի օր ինքը հաղթանակած է
լինելու` աշխարհի բարին իր կողմից է: Գիտեր, որ
ինքը պիտի
հարթի իր ճանապարհը, դրա համար կամքի ուժ ուներ: Կրկնություններ սիում
էր`
սովորելու համար, սեփական
մտքերի բարձրաձայնումով կարևորվում էր
իր գոյը: Հիշում
էր` Րաֆֆու
<<Սամվել>>-ը վերլուծելիս, պնդում
էր, որ
հեղինակը մտածված
է հիվանդացրել
Սամվելին` համոզիչ
դարձնելու նրա ծնողասպան
որդու նկարագիրը: Գրականության
ուսուցչուհին հաճույքով էր լսում
իրեն.
-Լսեք, ապա ուշադիր լսեք, թե ինչ հետաքրքիր է Աստղիկը վերլուծում դասը,- դիմում էր նա դասարանին, հրավիրելով նրանց հատուկ ուշադրությունը իր վրա:
Ուսուցիչներին գոհացնում էր, բայց Սուսանի հետ ընկերություն անելը այդպես էլ չստացվեց: Ոչ նույն թաղից լինելու հանգամանքը, ոչ նույն ճամփով գնալ-գալը` չմոտիկացրեց նրանց: Հիմա ճաշի է հրավիրում ուսուցչուհուն` ընկերական զրույցի մտադրությամբ:
-Լսեք, ապա ուշադիր լսեք, թե ինչ հետաքրքիր է Աստղիկը վերլուծում դասը,- դիմում էր նա դասարանին, հրավիրելով նրանց հատուկ ուշադրությունը իր վրա:
Ուսուցիչներին գոհացնում էր, բայց Սուսանի հետ ընկերություն անելը այդպես էլ չստացվեց: Ոչ նույն թաղից լինելու հանգամանքը, ոչ նույն ճամփով գնալ-գալը` չմոտիկացրեց նրանց: Հիմա ճաշի է հրավիրում ուսուցչուհուն` ընկերական զրույցի մտադրությամբ:
Փոխվել էր նա,
ճնճղուկի պես
փոքրամարմին դարձել: Փառիկ
ոտքերը ճոճում էին
նրա դանդաղկոտ քայլերը:
-Տեսնես կյանքը փոխել է նրան,- մտածեց ու զգուշորեն, քիչ-քիչ, բացեց հուշերի ծածկոցը: Հիշեցին 88-ի
դեկտեմբերյան այն
օրը, որ
ոչնչով չէր
տարբերվի մյուս
օրերից, եթե
երկրաշարժ չլիներ: Եթեների պատվո շքերթը անիմաստ էր այլևս: Աստղիկը պատմեց, որ
յոթ ամսեկան
հղիությամբ, աշխատատեղի
երրորդ հարկում
ծնկել
է ուժեղ հարվածից` չհասցնելով անգամ
վախենալ: Հետո
երբ վեր
է կացել ծնկած տեղից, փլված
շենքի տանիքում
է եղել: Մի
ամսից ավելի
վիզը թեքել
չի կարողացել՝ ուժեղ հարվածը ծոծրակին է եղել, գլխի ու մեջքի վերքերն էլ փոքր քարերով էին
խոցոտվել:Կարող
էր ուշքի
չգալ ու
այդպես էլ`
իր վերջին
անհաղորդ` հեռանալ աշխարհից: Վախենում էր իր գոյի համար ուրախանալ, չարին գրգռելուց էր վախենում: Վախեր շատ ուներ. հայելիներից էր վախենում՝ աչքը- աչքին պիտի չառներ, Իր անկողնուց էր վախենում`քնած ժամանակ ցնցում էր իրեն, քնից արթնացնող ձայները այնքան
կենդանի էին, որ ասես տանն իր ու երեխաներից բացի ուրիշ մարդիկ էլ էին ապրում,
վախերն անվերջ էին ու տանջալի, կորցնելու
սարսափը `միշտ արթուն…
Իմացավ, որ երկրաշարժի ժամանակ ուսուցչուհու ամուսինն էլ է զոհվել ու նա հրաշքով է կենդանի մնացել:
Չէր հավատում, որ <երկրաշարժը> `երկրաշարժ
էր: Ուսուցչուհին էլ չէր հավատում, որ աղետը բնական էր. նախորդ
օրվա երեկոյան իրար հաջորդող երկու դմբոցներին ու ցնցումներին հաջորդել
էր ցերեկվա արհավիրքը: Մի քանի օր առաջ էլ` իր պահարանի մեջ եղած շուշեղենը ինքն իրեն
շրջվեց ու փշրվեց: Վատ նշանի մասին չցանկացավ մտածել: Խոսում էին, որ մոտակա
գյուղի մոտ տեղակայված ռուսական ռազմաբազայում մի քանի օր շարունակ փորձարկումներ
են կատարվել: Եթե իրականությանը նման են այդ զրույցները, մի օր անպայման վկայողներ
կգտնվեն, բայց դրանից էլ ինչ օգուտ…թվով քսաներկու հազար անմեղ զոհերի մասին են
խոսում`երանի սխալ լսած լիներ….
Ղարաբաղյան պատերազմը երևի Սումգայիթով սկսվեց`ինքն իր համար մտածում էր, բայց չէր բարձրաձայնում: Հիշում էր ութսունութի փետրվարին խոշտանգված սումգայիթցի հայերի լուսանկարները` աշխատանքի տեղում ձեռքից-ձեռք էին տալիս` բորբոքելով վրեժի կրակը: Տանջանքը դաջված էր մնացել նրանց անկենդան ու այլանդակված մարմիններին: Որ մեղքի համար էին ազերիները սպանել այդ խաղաղ ու անզեն մարդկանց`չխնայելով կին թե տղամարդ, ծեր թե մանուկ:
Ղարաբաղյան պատերազմը երևի Սումգայիթով սկսվեց`ինքն իր համար մտածում էր, բայց չէր բարձրաձայնում: Հիշում էր ութսունութի փետրվարին խոշտանգված սումգայիթցի հայերի լուսանկարները` աշխատանքի տեղում ձեռքից-ձեռք էին տալիս` բորբոքելով վրեժի կրակը: Տանջանքը դաջված էր մնացել նրանց անկենդան ու այլանդակված մարմիններին: Որ մեղքի համար էին ազերիները սպանել այդ խաղաղ ու անզեն մարդկանց`չխնայելով կին թե տղամարդ, ծեր թե մանուկ:
Երկրաշարժից շաբաթներ առաջ, ամուսինը` գործի բերումով, գիշեր-ցերեկ տուն չէր գալիս: Երեսը կարգին չէին էլ տեսնում` տեղաբնակ
թուրքերի ու ադրբեջանցիների անվտանգ տեղափոխությանն էր հետևում: Նրանք
գյուղերով էին հեռանում…
Պատկան մարմիններն իրեն ուղղում են, երբ ասում է, որ
ամուսինը զոհվել է երկրաշարժից:
-Զոհվում են պատերազմների ժամանակ,- հուշում են խստաձայն:
Ամուսնու մայրական կողմի հարազատները Ստեփանակերտում, Շուշիում են բնակվում: Ամուսնու ոգևորությունը սահմաններ չէր ճանաչում, երբ խոսքը Արցախի անկախությանն էր վերաբերվում`վերջապես սեփական երկրում հարազատները պիտի ազատ շունչ քաշեին….
-Արցախը պիտի
ազատագրել անօրեն
իշխանությունից ու
իշխանավորներից, բավ է նրանց կամայականությունները հանդուրժեն
մերոնք,-ոգևորվում
էր ամուսինը: Իսկ
նա չհասցրեց զոհվել Ղարաբաղի ազատագրման պատերազմում…
Տոլման համեղ էր պատրաստել: Ուսուցչուհին վայելում էր հաճույքով` գովելով նրա խոհարարական հմտությունը: Գինին էլ իրենն արել էր`թեթևացել էին: Երբեք մտքովը չէր անցել ուսուցչուհու հետ այդպես`հավասարը հավասարի պես լինել: Զրույցի ընթացքում միջանկյալ իմացավ, որ Սուսանը հարուստ ամուսին ունի, որ բախտը բերել է `երկրաշարժից նա չի տուժել: Չնախանձեց Սուսանին, բայց իր զոհված ամուսնու համար ավելի շատ տխրեց:
Խմում էին ուսուցչուհու հետ` մարելով կարմիրը գինու: Փորձում էին պարպել` ամեն մեկն իր ցավը: Ինչքան էլ ուսուցչուհին ասեր.
Տոլման համեղ էր պատրաստել: Ուսուցչուհին վայելում էր հաճույքով` գովելով նրա խոհարարական հմտությունը: Գինին էլ իրենն արել էր`թեթևացել էին: Երբեք մտքովը չէր անցել ուսուցչուհու հետ այդպես`հավասարը հավասարի պես լինել: Զրույցի ընթացքում միջանկյալ իմացավ, որ Սուսանը հարուստ ամուսին ունի, որ բախտը բերել է `երկրաշարժից նա չի տուժել: Չնախանձեց Սուսանին, բայց իր զոհված ամուսնու համար ավելի շատ տխրեց:
Խմում էին ուսուցչուհու հետ` մարելով կարմիրը գինու: Փորձում էին պարպել` ամեն մեկն իր ցավը: Ինչքան էլ ուսուցչուհին ասեր.
-Աստղիկ
ջան, իմ
ցավը գրողի
ծոցը, քո
բանն ուրիշ
է, դու շատ
ջահել ես`քսանութ տարեկան: Ախր, ոչ
հարս ես,
ոչ`աղջիկ: Երեք երեխա անհայր պիտի մեծացնես: Հեշտ
չէ, աղջիկս, դժվար
է: Ինչքան
էլ ասեր, թե
քո բանը
դժվար է,
ուրիշ է`Աստղիկը տեսնում
էր ուսուցչուհու
աչքերում տնավորված
տխրությունը, որն անձնական էր: Քանի անքուն գիշեր էր Աստղիկը նվիրել զոհված ամուսնուն` լվացք ու արդուկ
ձեռնարկել, տանջանքի մատնել ինքն իրեն, աղի արցունք թափել` հոգին թեթևացնելու
համար….Ամեն մարդու ցավն
իրեն է այան,- կասեր
տատը:
Մինչդեռ ինքը չէր մոռացել, որ ուսուցչուհուն
պիտի հիշեցներ անցած–գնացած
վիրավորանքի մասին:
Իսկ ինչու
է համոզված, որ
նա պիտի հիշեր այդ օրվա մասին` սկսեց
երկմտել Աստղիկը: Չէ
որ դա ամենևին էլ
կարևոր չի
եղել ուսուցչուհու համար: Լավ,
չհիշի էլ,
գոնե կխնդրի
որ սրանից
հետո զգույշ
աշխատի երեխաների
հետ: Ախր
երեխաները պիտի
սիրուն հիշողություններ ունենան: Չես
էլ իմանա
ասածիցդ
ու արածիցդ
ինչը կկարևորեն
ու կպահեն իրենց մանկական հուշապահոցում...
Համով հաց կերան, հարազատորեն զրուցեցին: Չէր կարողանում ասել մտքինը: Իսկ եթե չասի: Ինչ է կորցրել`ինչի ետևից է ընկել: Ու հետո էլ` որ մի երեխայի հետ զգույշ աշխատեն: Երևի այնքան էլ հեշտ չէ մանկավարժ լինելը, երևի զգոնությունը կորցնում են նույն գործը երկար անելուց: Ով կարող է ամեն անգամ` ինչպես առաջին անգամ: Փորձում էր, բայց չէ..
-Ոչ աղը կհանի հացի միջից, ոչ էլ կավելացնի եղածին,- որոշեց ինքն իր համար: Մաքրություն անելիս մաքրողն էլ ավելի է կեղտոտվում, և հետո`սա ինչ մաքրություն… Ով ասաց, թե իր հետ կատարվածը կարող է պատահել նաև մեկ ուրիշի հետ:
Որոշված էր, անցյալն անցած էր…
Համով հաց կերան, հարազատորեն զրուցեցին: Չէր կարողանում ասել մտքինը: Իսկ եթե չասի: Ինչ է կորցրել`ինչի ետևից է ընկել: Ու հետո էլ` որ մի երեխայի հետ զգույշ աշխատեն: Երևի այնքան էլ հեշտ չէ մանկավարժ լինելը, երևի զգոնությունը կորցնում են նույն գործը երկար անելուց: Ով կարող է ամեն անգամ` ինչպես առաջին անգամ: Փորձում էր, բայց չէ..
-Ոչ աղը կհանի հացի միջից, ոչ էլ կավելացնի եղածին,- որոշեց ինքն իր համար: Մաքրություն անելիս մաքրողն էլ ավելի է կեղտոտվում, և հետո`սա ինչ մաքրություն… Ով ասաց, թե իր հետ կատարվածը կարող է պատահել նաև մեկ ուրիշի հետ:
Որոշված էր, անցյալն անցած էր…
Комментариев нет:
Отправить комментарий